Česká pojišťovna a.s. - Výroční zpráva 2014

Zpráva představenstva o podnikatelské činnosti Společnosti a o stavu jejího majetku

Česká pojišťovna – tradice a inovace

Tradice České pojišťovny se odvíjí již od roku 1827, kdy byly schváleny stanovy instituce nazvané Císařsko-královský, privilegovaný, český, společný náhradu škody ohněm svedené pojišťující ústav. Ten zpočátku nabízel pouze pojištění proti požáru. I po více než 185 letech Česká pojišťovna zůstává inovativní firmou zakládající si na svých tradicích. To z ní činí silnou univerzální pojišťovací instituci poskytující jak individuální životní a neživotní pojištění, tak pojištění pro malé, střední a velké klienty v oblasti průmyslových, podnikatelských rizik a zemědělství. Právem je tak Česká pojišťovna považována za lídra českého pojistného trhu.

2014: moderní technologie i produkty

Již na jaře roku 2011 představila vůbec jako první pojišťovna na českém trhu aplikaci pro chytré mobilní telefony, kterou neustále zlepšuje, a přináší tak klientům i veřejnosti nové užitečné funkcionality. V současné době aplikace Pojišťovna ve své nejnovější verzi 7.0 nabízí technologii OCR (tj. čtení písmen a čísel z nafoceného dokumentu). Aplikaci Pojišťovna si pro její všestrannost a jednoduchost oblíbilo již téměř 120 tisíc klientů, kteří pomocí aplikace sjednávají kromě povinného ručení i cestovní pojištění, úrazové pojištění, spravují své pojistky v klientské zóně či hlásí škody ze svých pojištění.

Dalším užitečným nástrojem je nová on-line aplikace na webu České pojišťovny s názvem „Jak jsem pojištěn“. Jejím cílem je zábavnou formou vzdělávat a informovat o možnostech zajištění se proti rizikům, která mohou v průběhu života potkat každého z nás. Samozřejmostí jsou webové kalkulačky a sjednání pojištění on-line.

V polovině roku 2014 Česká pojišťovna představila nové životní pojištění Můj život. Novinka reaguje na aktuální trendy v české společnosti i zdravotnictví a z hlediska pojistného krytí a flexibility jde skutečně o výjimečné řešení na domácím trhu. Vedle krytí nových, na trhu dosud neošetřených pojistných nebezpečí přineslo životní pojištění ve své nejnovější generaci možnost nastavení automatického snížení pojistné částky, či dokonce automatické odpojištění rizik v průběhu trvání smlouvy. Další novinkou je zavedení systému tzv. dvourychlostních diagnóz. Samozřejmostí je i široké spektrum asistenčních služeb, které umí nabídnout konzultaci prostřednictvím druhého lékařského názoru, či příspěvek na lázeňskou péči. Kvalitu tohoto produktu oceňují nejen samotní klienti, ale také experti z řad odborné veřejnosti – v prestižní soutěži Fincentrum Banka roku 2014 udělili novému pojištění Můj život první místo v kategorii Životní pojištění.

Pomáhali jsme v roce 1827, pomáháme i nyní

Česká pojišťovna, která pomáhala již od svého vzniku, kdy podporovala sirotky po hasičích, kteří tragicky zahynuli při výkonu svého povolání, věnuje trvale pozornost dobročinnosti a veřejně prospěšným aktivitám. V současnosti byly donační aktivity soustředěny v Nadaci České pojišťovny, která dlouhodobě podporuje četné dobročinné a veřejně prospěšné aktivity.

Aktivity Nadace České pojišťovny jsou úzce spjaty s činností České pojišťovny. Strategii Nadace ČP tvoří tři pilíře. Prvním z nich je prevence, a to zejména v oblasti silničního provozu a dětských úrazů. Druhým pilířem nadační činnosti jsou regionální projekty, zaměřené na pomoc jak občanům, tak neziskovým organizacím. Třetí pilíř tvoří firemní dobrovolnictví. Každý zaměstnanec České pojišťovny má nárok na dva plně hrazené pracovní dny ročně, které stráví dobrovolnictvím. Na rozdíl od některých jiných nadací tak Nadace ČP není zaměřena pouze jednostranně, ale pomáhá ve více oblastech a regionech.

Popis situace na českém pojistném trhu a výhled jeho vývoje

Ohlédnutí za rokem 2014

V roce 2014 se pojišťovny musely vyrovnat s dopady hned několika zásadních legislativních změn, které ovlivnily vývoj celkového předpisu i jejich hospodaření. Šlo o zpřísnění podmínek pro daňový odpočet pojistného životního pojištění, zavedení odvodů do fondu zábrany škod a nabytí účinnosti nového občanského zákoníku.

Změnou podmínek pro daňové zvýhodnění soukromého životního pojištění se klienti pojišťoven dostali do situace, kdy smlouvy, které dosud byly tzv. daňově uznatelné, přestaly podmínkám pro uplatnění daňových zvýhodnění vyhovovat. Pojišťovny tak byly postaveny před nelehký úkol. Musely během velmi krátké doby oslovit více než 3 miliony klientů a nabídnout jim řešení umožňující dále využívat daňové zvýhodnění. Podle výsledků celé kampaně se většina klientů rozhodla nabízené řešení akceptovat a nadále využívat daňové zvýhodnění pro soukromé životní pojištění.

Od počátku roku 2014 byly zavedeny povinné odvody do fondu zábrany škod ve výši 3 % z vybraného pojistného povinného ručení.
Ve stejný den nabyl účinnosti i nový občanský zákoník, který přinesl nárůst odškodného u škod na zdraví, což se dotklo všech odpovědnostních pojištění a z nich především povinného ručení. Obě tyto nové úpravy výrazně zvýšily náklady pojišťoven, na což pojišťovny reagovaly navyšováním cen povinného ručení. Zdražení však zatím nedosáhlo takového rozsahu, aby pokrylo zvýšené náklady, což ve výsledku znamená další zhoršení ziskovosti jednoho z pilířů pojistného trhu. Podle posledních odhadů ČKP jsou aktuálně prodávané smlouvy povinného ručení pro pojišťovny ztrátové.

Naopak příznivý byl rok 2014 z pohledu majetkových škod v neživotním pojištění, protože nepřinesl žádné velké katastrofy rozsahu povodní v roce 2013. Rovněž zimní období patřilo mezi nejmírnější v posledních letech. To pomohlo pojišťovnám při pohledu na jejich celkové hospodaření lépe absorbovat zvýšené náklady v povinném ručení. V příštích letech ale může být celková situace daleko méně příznivá.

Pozitivní byl i vývoj pojistného trhu z hlediska objemu předepsaného pojistného, které poprvé po několika letech opět vzrostlo díky pojištění motorových vozidel. Růst objemu v pojištění aut byl zapříčiněn nejen zvýšením ceny v reakci na vyšší náklady v důsledku nové legislativy, ale i růstem počtu pojištěných vozů. Naopak běžně placené životní pojištění mírně kleslo.

Při pohledu na tržní pozici jednotlivých pojišťoven je Česká pojišťovna s podílem 24 % i nadále největší pojišťovnou na trhu, následována pojišťovnou Kooperativa a pojišťovnou Allianz.

Výhled vývoje ekonomiky a pojistného trhu ČR

Vývoj pojistného trhu mohou legislativní změny ovlivnit i v roce 2015. Zpřísnění podmínek pro daňové zvýhodnění soukromého životního pojištění bude i nadále ovlivňovat rozhodování. Od 1. ledna 2015 byly zrušeny příspěvky řidičů bez povinného ručení do Garančního fondu ČKP. Tyto příspěvky v minulých letech představovaly až 70 % celkových příjmů fondu. Rozdíl bude nově kryt z prostředků pojišťoven.

V roce 2015 by měla být přijata i novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech. Změny regulatorních požadavků v oblasti zprostředkování pojištění by sice pravděpodobně znamenaly zvýšené náklady na straně pojišťoven, ale zároveň by mohly snížit náklady placené klientem při vzniku smlouvy.

V roce 2015 lze i nadále očekávat pokračování současného trendu, kdy se klienti obracejí namísto k soudu na Kancelář finančního arbitra. Jedná se o rychlejší řízení než před soudem a zároveň není zpoplatněno.

Odhlédneme-li od legislativy, pojistný trh by měl mít v roce 2015 dobré podmínky pro další rozvoj. Zlepšující se situace české ekonomiky, která by měla dle odhadů růst až o 3 %, skýtá prostor pro další nárůst celkového pojistného. V pojištění motorových vozidel se bude i nadále projevovat očekávaný růst počtu pojištěných vozů a postupné zvyšování cen v důsledku růstu pojistných plnění klientům. Vyšší investiční aktivita vlády by zase mohla pomoci zlepšit situaci v podnikatelských pojištěních.